Nieuwsarchief Molen Kessel

Jaarverslag 2016

P1240799Het eerste meel van 2017 stroomde alweer uit de meelgoot. Het jaar 2016 is ten einde en de balans kan opgemaakt worden.

Sinds het herstel van 2014-2015 heeft de weer het jaarrond minimaal twee maal per week de wieken laten draaien. Dit resulteerde in 257.622 omwentelingen. Eén van de meest draaiende molens van Limburg.

Ook aan onderhoud is het nodige werk verzet. Zodanig dat er van achterstallig onderhoud praktisch geen sprake meer is! De inzet van Gemeente, buurtbewoners en vrijwilligers is hierbij erg belangrijk geweest. Zo is de molen in Mei 2016 geheel geschilderd en hebben de vrijwilligers nieuwe trapschoren aangebracht. De molenstenen zijn geïnstalleerd en maalvaardig afgesteld.

IMG-20160326-WA0004Vele bezoekers uit alle delen van de wereld wisten de molen te vinden en hun bewondering te uiten in het gastenboek. Zo kwamen er mensen uit USA, Rusland, Canada, Australië, Israel, Thailand en natuurlijk ook vele Europese landen.

Schoolklassen uit Panningen, Koningslust en Tegelen hebben de molen beter leren kennen tijdens een excursie. Op school werden de leerlingen voorbereid op het uitstapje naar de molen, zodat ze gericht vragen konden stellen aan de molenaar.

De meelproducten namen ook gretig aftrek en het malen van met name spelt is weer toegenomen ten opzichte van 2015.